• ساعت : ۱۰:۲۱:۱۶
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ 
  • تعداد بازدید : 139
  • کد خبر : ۳۶۸۴
بررسی برداشت نارنگی های زودرس توسط عضو هیات علمی پژوهشكده مركبات و میوه های نیمه گرمسیری به گزارش روابط عمومی پژوهشكده مركبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری
 دکتر جواد فتاحی مقدم معاون پژوهشی و عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری طی گفتگویی با روابط عمومی به موضوع برداشت و اقدامات پس از برداشت نارنگی های زودرس پرداختند.
ایشان اظهار داشتند با توجه به شروع برداشت نارنگي ‌های زودرس، باغداران و بهره برداران
دقت نمایند که حتماً میوه بر اساس نسبت قند به اسید (TSS/TA) برداشت شود. اگر ميزان قند به اسيد ميوه به حدنصاب 8-7 رسيده باشد (متوسط 25 عدد ميوه نمونه‌ گيري شده از باغ) ميوه قابل مصرف بوده هر چند پوست ميوه ممكن است هنوز سبز باشد. توصیه می شود توليد كنندگان در اواخر شهريور و مهر فقط اقدام به برداشت نارنگي ‌هاي زودرس با بريكس مناسب نمايند و از برداشت و يا مخلوط نمودن نارنگي ‌هاي ميان رس و يا ديررس با اين نوع نارنگي ‌ها خودداري نمايند. با سرد شدن هوا رنگ سبز نارنگي ‌هاي ميانرس و ديررس شكسته خواهد شد و نيازي به سبززدايي با اتيلن نيست.دکتر فتاحی‌مقدم در ادامه گفتند، نسبت قند به اسید مناسب برای نارنگی ‌ها متوسط حداقل 7 می‌باشد. همچنین در صورت نياز ميوه‌ ها به سبززدايي، ميوه‌ ها بايد به متوسط بريكس حداقل 7 رسيده باشند تا عمليات سبززدايي روي آنها انجام شود. ميوه ‌هاي سبززدايي شده بايستي بلافاصله به بازار مصرف منتقل شوند و از نگهداري آنها به دليل فسادپذيري بالا خودداري شود. توجه شود از هرگونه افزودن رنگ به ميوه‌ ها بعد از سبززدايي خودداري شود. همچنين ميوه‌ هايي كه بعد از برداشت وارد بازار مي شوند ترجيحا نياز به استفاده از واكس بازاري نيست. عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری تصریح کردند میوه ‌ها به ويژه انشوها كه حساس به پلاگينگ (جدا شدن بخشي از پوست همراه دم ميوه در زمان برداشت) هستند بايد به وسیله ‌ی قیچی باغبانی مخصوص (نوك گرد) برداشت شوند و از مخلوط کردن میوه‌ هایی که با خاک تماس داشته‌اند، با میوه ‌های تازه چیده‌ شده خودداری شود. ایشان در پایان گفتند، برداشت میوه در ساعت‌ های خیلی گرم یا در زمان بارندگی و يا وجود شبنم روي ميوه انجام نشود و در برداشت میوه از هر گونه صدمه‌ ی فیزیکی و فشردگي به میوه‌ ها جلوگیری شود.
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0