• ساعت : ۱۲:۵۵:۱۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ 
  • تعداد بازدید : 258
  • کد خبر : ۳۷۷۴
برگزاری نوزدهمین دوره نمایشگاه گل‌های داوودی در محلات
نوزدهمین دوره نمایشگاه گل‌های داودی با یکهزار رقم و در رنگ‌های متنوع روز سه شنبه با حضور رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور و مدیر کل دفتر گل وگیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان محلات در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات گشایش یافت.

برگزاری نوزدهمین دوره نمایشگاه گل‌های داوودی در محلات

 

نوزدهمین دوره نمایشگاه گل‌های داودی  با یکهزار رقم و در رنگ‌های متنوع روز سه شنبه  با حضور رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور و مدیر کل دفتر گل وگیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان محلات در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات گشایش یافت.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات  در آیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: افزایش تنوع و کیفیت  ارقام گل‌های داودی براساس شاخص‌های بازارپسندی و صفات ظاهری ویژگی این دوره از نمایشگاه گلهای دادودی است.

"محمدرضا شفیعی" بیان کرد: نوزدهمین نمایشگاه گل‌های داودی در مجموعه نمایشگاهی در فضایی به وسعت سه هزار متر مربع برگزار می‌شود و ۱۷۳ رقم جدید در آن به نمایش در می‌آید.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی اظهار داشت: در سال گذشته و هجدهمین دوره از نمایشگاه، گل‌هایی با ۸۳۹ رنگ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت و  امسال این ارقام به یکهزار مورد افزایش یافته است.

شفیعی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال جاری نمایشگاه گل‌های داودی در سواحل دریای خزر در مجتمع شرکت نفت محمودآباد برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه  با تعداد ارقام بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ نوع گل در کرج، اراک، باغ ملی گیاه شناسی تهران، اصفهان، مشهد، مهدی شهرسمنان و خرم‌آباد نیز برگزار خواهد شد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی هدف از برپایی نمایشگاه تخصصی گل‌های داوودی را گسترش آثار مثبت در تجاری‌سازی ارقام جدید، تولید انبوه و صادرات و تبیین اهمیت گردشگری گل عنوان کرد.

شفیعی یادآور شد: ایران از نظر منابع ژنتیکی در زمره ۶ کشور اول دنیا است ولی کار به‌ نژادی و معرفی ارقام جدید در زمینه گل‌های زینتی در حد مطلوب انجام نشده که برگزاری جشنواره و نمایشگاه تخصصی راهبرد موثری در این خصوص است.

 

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: هشت هزار هکتار از سطح فضای آزاد وگلخانه های کشور زیر کشت گل و گیاهان زینتی است.

" شکراله حاجی وند "  روز سه شنبه در آیین گشایش نوزدهمین نمایشگاه گلهای داودی در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات افزود: ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار بهره بردار مستقیم  گل و گیاهان زینتی در کشور فعال هستند.

وی  وابستگی وارداتی به کشت گیاهان زینتی را از مهمترین نواقص در حوزه گل بیان کرد و ادامه داد : انتظار می رود با اقداماتی که در این حوزه از سوی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در حال انجام است تا چند سال آینده نتایج خوبی در حوزه کشت کسب شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور در شرایط کم قرار دارد تولید گیاهان کم آب ور در دستور کار این موسسه است.

حاجی وند گفت: اصلاح گلهای داودی و ارائه رقم جدیدی از این گل و دست یابی به ۱۳ پرتکل کشت گلهای زینتی با مشارکت بخش خصوصی و تجاری سازی آن از دیگر اقدامات موسسه است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با بیان اینکه هفت پژوهشکده در زمینه محصولات مختلف در این موسسه فعالیت می کند، یادآور شد:

به نژادي ، حفظ ذخاير ژنتيكي ، آموزش و ترويج و يافته هاي تحقيقاتي از وظايف موسسه تحقيقات باغباني است  .

حاجی وند افزود : تحقيقات اين موسسه  شامل تحقيقات پسته دررفسنجان ، خرما وميوه هاي گرمسيري در خوزستان، مركبات و ميو ه هاي نيمه گرمسيري دررامسر ، گل وگياه زينتي در محلات ، چاي درلاهيجان، ميوه هاي معتدله وسردسيري و سبزي و صيفي در  البرز است.

وی بیان کرد: موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی باید پاسخگوی سه میلیون هکتار سطح زیر کشت با ۲۵ میلیون تن تولید باشد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ۶۲ رقم از محصولات باغی،  زینتی ، سبزی و میوه ای معرفی شده است که ۶ رقم آن در حوزه گلهای زینتی معرفی و ثبت شده است.

حاجی وند  معرفی ارقام جدید باغی و گونه‌های گل و گیاهان زینتی را از جمله دستاوردهای ارزشمند این موسسه برشمرد و افزود: تولیدات باغی کشور توانسته در سایه تنوع بخشی به ارقام موجود رشد چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: عاری سازی میخک از ۱۰ ویروس از سال گذشته در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات آغاز شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور اظهار داشت: گل و گیاهان زینتی در ایران سابقه ۹۰ ساله دار و از دهه ۷۰ با استقبال تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول رونق چشمگیری پیدا کرد.

حاجی وند تنوع اقلیمی کشور را فرصتی برای استفاده از ظرفیت گل دانست و توضیح داد: با وجود این ظرفیت ایران رتبه ۹۶ در صادرات گل و گیاهان زینتی در جهان را دارد و در میان کشورهای اسلامی در جایگاه نوزدهم است.

وی افزود: در صادرات و ارزآوری گل و گیاهان زینتی می توانیم جایگاه بهتری داشته باشیم و دولت در سالهای اخیر زیرساخت ها را فراهم کرده و حضور بخش خصوصی ضروری است.

وی ادامه داد: چهار پایانه صادراتی گل و گیاهان زینتی در کشور راه اندازی شده است.

رئیس موسسه‌ تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ۹۶ تا ۹۷ درصد از بذر سبزیجات و صیفی جات وارداتی است و ۲ درصد از این بذر در داخل کشور تولید می شود.

مدیرکل  دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تغییر رویکرد در تولید گل به سمت ژنتیک در شرایطی که کشور سهم اندکی از صادرات  و معرفی گل را دارد ضروری است.

" غلامرضا تقوی" افزود: یکی از آسیب پذیرترین فعالیتها با شیوع ویروس کرونا صنوف گل و گیاهان زینتی بوده است.

وی ادامه داد :  متاسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت تجاری و عرضه گل و گیاه را در ماه های پر تقاضای این محصولات متوقف کرد.

وی با اشاره به تمهیدات عمومی برای جبران این خسارتها از سوی دولت و بانک مرکزی اظهار داشت: اطلاعات خسارت دیدگان جمع آوری شده است تا از این تمهیدات بهره مند شوند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: فروش گل در فضای مجازی و به‌صورت بر خط و بدون ارتباطات فیزیکی یکی از راهکارهای صادرات این محصول پر تقاضا در زمان شیوع بیماری کرونا در جهان است.

تقوی یکی از درسهای کرونا را تقویت محصولات پس از برداشت دانست و اضافه کرد: ظرفیت سردخانه، خشک کردن، تهیه روغن و اسانس از گلهای برداشت شده را نداشتیم تا در زمان شیوع ویروس کرونا از آن برای صادرات استفاده کنیم.

وی گفت: صادرات گل  امسال یک بیستم پارسال است و واردات آن یک دوازدهم سال گذشته است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی افزود: محصولات باغبانی و گل و گیاه صادرات محور هستند و پارسال به دلیل شیوع کرونا صادرات به بازارهای جهانی در این حوزه را از دست دادیم.

   

   

امتیاز :  ۳.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0