• ساعت : ۱۱:۵۶:۴۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 125
  • کد خبر : ۷۸۱۷
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده چای:
نشست هم اندیشی صنعت چای در ستاد پژوهشكده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی با حضور نماینده شهرستانهای لاهیجان و سیاهكل در مجلس شورای اسلامی

            نشست هم اندیشی صنعت چای در ستاد پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی با حضور نماینده شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، در روز دوشنبه مورخه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱؛ با حضور دکتر فرخی و هیات همراه، جلسه هم‌اندیشی در خصوص چالش‌های اساسی، راهبردها و اقدامات محصول چای در محل سالن جلسات ستاد پژوهشکده چای واقع در لاهیجان برگزار گردید.

   در ابتدای نشست دکتر سراجی رییس پژوهشکده چای ضمن معرفی اجمالی پژوهشکده، توانمندی‌ها و اهم دستاوردهای دو سال اخیر پژوهشکده در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فناوری، آموزشی، ترویجی و خدمات علمی و فنی را ارائه نمودند که مورد استقبال حاضران در جلسه و نماینده محترم شهرستان قرار گرفت. هم‌چنین رییس پژوهشکده در انتهای گزارش عملکرد مجموعه، چالش‌های اساسی محصول چای به منظور دست‌یابی به چهار هدف مهم در صنعت (افزایش میزان تولید با توسعه سطح زیر کشت؛ افزایش میزان تولید با بالابردن عملکرد در واحد سطح؛ ارتقاء کیفی چای خشک تولیدی و اصلاح روند واردات) را عنوان و راه‌کارهای عمده برای برون‌رفت از چالش‌های پیش‌رو را مطرح نمودند و هم‌چنین مجموعه اقدامات پژوهشکده در این راستا را تشریح و تبیین کردند. سپس چالش‌های مطرح شده مورد بحث و تبادل‌نظر حاضران قرار گرفت.

   در این نشست، دکتر فرخی نماینده شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌های پژوهش محور، فناورانه و کاربردی پژوهشکده چای در دو سال اخیر و تغییر نگرش مثبت مدیریتی در مجموعه؛ اهم اقدامات انجام گرفته از طریق مجلس برای پایداری و توسعه صنعت چای را مطرح کردند. افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی سرمایه صندوق تخصصی چای برای اعطای تسهیلات به‌باغی و نوسازی کارخانجات چای‌سازی، افزایش یک‌صد میلیارد تومانی سهم دولت در خرید تضمینی چای، برقراری یارانه تولید نهال‌های اصلاح شده چای و تخصیص اعتبار برای احیاء باغ‌های رها شده از جمله اقدامات مطرح شده توسط نماینده محترم مجلس بود. رییس و اعضای هیات علمی پژوهشکده خواستار مصوب شدن قانونی مبنی بر تخصیص بخشی از درآمدهای حاصل از تعرفه‌های گمرکی واردات چای به تحقیق و توسعه محصول شدند. توسعه محصولات جانبی و فناورانه معرفی شده توسط پژوهشکده با جذب سرمایه‌گذار و تخصیص اعتبار برای مهیا کردن زیرساخت‌ها؛ جلوگیری از تغییر کاربری اراضی چای‌کاری و ایجاد محدودیت برای خرد کردن اراضی؛ تخصیص اعتبار برای توسعه ارقام اصلاح شده چای در مناطق چای‌کاری و هم‌چنین اصلاح آرایش کاشت در اراضی شیب‌دار از موارد مهمی بود که توسط همکاران پژوهشکده مطرح و مقرر شد مورد پیگیری تا حصول نتیجه قرار گیرد. در پایان جلسه مقرر شد که این نوع نشست‌ها در آینده به طور مستمر برگزار که قطعا می‌تواند باعث شکوفایی صنعت چای گردد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0