• ساعت : ۱۲:۵۵:۵۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ 
  • تعداد بازدید : 98
  • کد خبر : ۷۸۳۴
روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گزارش داد
اجرای طرح تحقیقاتی اصلاح ارقام و پایه های مركبات به روش دورگ گیری در پژوهشكده مركبات و میوه های نیمه گرمسیری

اجرای طرح تحقیقاتی اصلاح ارقام و پایه های مرکبات به روش دورگ گیری در پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، با آغاز فصل گلدهی درختان مرکبات، اصلاح و تولید ارقام جدید از طریق دورگ گیری ارقام و پایه های مختلف با یکدیگر و با هدف بدست آوردن ارقام و پایه ‌های جدید آغاز شد.

دکتر مالک قاسمی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در گفتگویی با روابط عمومی اظهار داشتند: هیبریداسیون یا دورگ گیری یکی از روش های اصلاحی درختان میوه است که جهت بهبود و تولید ارقام و پایه های جدید مورد استفاده قرار می گیرد و در مرکبات کاربرد فراوانی دارد.

به همین منظور برای دستیابی به دورگ های مرکبات، دورگ گیری مصنوعی در بهار انجام می شود. در این روش تعدادی از ارقام به عنوان والد پدری و تعدادی نیز به عنوان مادر در نظر گرفته می شوند.

ابتدا دانه ‌های گرده را از گل‌ های باز نشده مرکبات جدا کرده و جمع‌‌ آوری مینماییم. سپس برای انتقال دانه های گرده جمع آوری شده به والد مادری، پیش از باز شدن کپسول ‌های گل، اقدام به حذف گلبرگ ها و اندام نر والد مادری نموده و از هر گل فقط مادگی آن را نگه میداریم. به این ترتیب گل ‌های مادری آماده دریافت دانه ‌های گرده‌ خواهند شد. در ادامه دانه های گرده جمع آوری شده را در یک روز آفتابی به روی مادگی گل انتقال داده و گل های تلقیح شده را با پاکتی می پوشانیم.

پس از دورگ‌ گیری، دانه های گرده جوانه زده و از طریق لوله گرده به درون خامه نفوذ کرده و با ترکیب گامت ‌های نر و ماده سلول تخم تشکیل می‌شود. میوه های حاصله از این تلقیح در داخل کیسه های توری تا رسیدن میوه محافظت می شوند.

در فصل پاییز میوه های دورگ رسیده برداشت و به آزمایشگاه منتقل و بذرهای حاصله استخراج  می شود. پس از ضد عفونی بذرها با قارچ کش، در اواخر اسفند در گلخانه با محیطی کاملا ایزوله کاشته می شوند. در اسفند همان سال نشاهای تولید شده به گلدان با ترکیب خاکی مناسب منتقل شده، تا تحقیقات بعدی جهت تولید و معرفی ارقام و پایه های جدید انجام شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0