• ساعت : ۱۴:۳۱:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 160
  • کد خبر : ۷۹۸۰
انتشار نشریه فنی اصول گرده افشانی درختان خرما و معرفی گرده های سازگار خرمای مجول توسط محقق مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی كشور

انتشار نشریه فنی اصول گرده افشانی درختان خرما و معرفی گرده های سازگار خرمای مجول توسط محقق مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور

نخلستان‌های خرما در کشور با چالشهای متعددی روبرو هستند که تنوع ارقام نر گرده دهنده، نبود گرده مناسب و سازگار و در نتیجه کاهش میوه نشینی مطلوب از مهم ترین چالشهای موجود در نخلستانها محسوب می شود که این امر تأثیر مستقیمی بر درآمد نخل کار دارد. خرمای مجول  از ارقام تجاري  نيمه خشک در دنیا و یکی از مهم ترین ارقام تجاری در ایران است که در سطح وسیعی از مناطق خرماخیز جنوب کشور کشت شده و سازگاری آن سال ها قبل، توسط محققین پرتلاش به اثبات رسیده است.

با توجه به شرایط مساعد جهت کشت خرما در مناطق خرماخیز جنوب کشور و تغییر الگوی کشت و ویژگی منحصر به فرد رقم مجول، این امکان وجود دارد که با انتخاب و معرفی ارقام گرده دهنده مناسب بتوان به افزایش کمی و کیفی خرمای مجول در کشور کمک کرد. یکی از عواملی که باعث افزایش کیفیت محصول تولیدی از نظر فیزیکی، شیمیایی و زیست شناسی در نخلستانهای خرمای رقم مجول می شود، استفاده صحیح از گرده است که تأثیر بسزایی در بهبود ویژگی های کیفی میوه خرمای مجول دارد. این در حالی است که نخل کاران کشور اطلاعات دقیقی از ارقام گرده زای سازگار با این رقم نداشته و از پایه های مختلف درختان نر بومی جهت گرده افشانی استفاده می کنند. بنابراین یکی از راهکارهای عملی رفع مشکلات نخل کاران، اعمال مدیریت دقیق گرده و گرده افشانی است.  لذا دکتر حمیدزرگری عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در نشریه اصول گرده افشانی درختان خرما و معرفی گرده های سازگار خرمای مجول به اصول گرده افشانی درختان خرما و معرفی و نقش گرده های سازگار جهت کاربرد در نخلستان های خرمای مجول و استفاده بهره برداران، کارشناسان و محققین پرداخته است.

لذا از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به خاطر فراهم سازی بستر این پژوهش و اجرای تحقیقات مزرعه ای و از پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری و مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی که زحمات انتشار نشریه حاضر را تقبل نمودند، نهایت تشکر و قدردانی می نمایم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0