• ساعت : ۲۰:۳۵:۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 108
  • کد خبر : ۱۱۲۳۷
رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفتگو با روزنامه ملی آرمان میهن
تغییرات اقلیمی مانع توسعه باغ ها شده است

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفتگو با روزنامه ملی آرمان میهن:
تغییرات اقلیمی مانع توسعه باغ ها شده است

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم باغبانی، دکتر مهدی طاهری رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در تاریخ 11 بهمن ماه سال جاری در گفتگو با روزنامه ملی آرمان میهن به بیان چالشهای اساسی و راهکارهای مرتبط با آن در حوزه باغبانی پرداخت.

متن خبر:

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر ساله تعدادی ارقام جدید محصولات باغی توسط محققان معرفی می شود گفت: امسال معرفی ۱۴ رقم جدید این بخش در دستور کار است.

مهدی طاهری افزود: از جمله این ارقام جدید معرفی سه رقم جدید بادام متحمل به تنش های محیطی، ارقام جدید گلابی و به و همچنین ارقام جدید توت فرنگی است. وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۲ رقم جدید معرفی شد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم سال های گذشته معرفی چهار رقم بسیار مرغوب گردوی ایرانی و چهار رقم گردوی خارجی بود که با معرفی این ارقام به فکر اصلاح عرصه ها افتادیم.  

طاهری گفت: در همین راستا تاکنون ۱۲ هزار اصله از ارقام جدید گردو در نهالستان های کشور تولید شده ضمن اینکه سالانه پنج هزار هکتار از باغات گردو از طریق سرشاخه کاری اصلاح می شود. وی به معرفی ۱۲ رقم امیدبخش زیتون نیز در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در پسته هم ارقام خوبی معرفی شده ضمن اینکه در حال تحقیق بر روی معرفی ارقام جدید سایر محصولات باغی نیز هستیم.رییس موسسه تحقیقات با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن انواع محصولات باغی در ۲.۸ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تولید می شود، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بیشتر میوه های مورد نیاز خود را به جز تعداد بسیار کمی از میوه های گرمسیری همچون موز و انبه و آناناس را تولید می کند. وی گفت: سالانه بخشی از محصولات باغی کشور به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار صادر می شود.

طاهری با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تلاش شده تا عرصه های باغی کشور گسترش یابد، افزود: به دلیل کمبود شدید منابع آبی و تغییر اقلیم به خصوص نوسانات گرمایی و سرمایی این تولید با مشکل مواجه شده است. وی با بیان اینکه بخش زیادی از منابع آب زیرزمینی و سطحی کشور از دست رفته و به سمت خشک شدن پیش می رود تصریح کرد:  باغ ها جزء عرصه های دائمی در حوزه کشاورزی است و برای حفظ آنها در این شرایط باید چاره جویی کرد. طاهری ادامه داد: تولید محصولات باغی از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافته اما تغییرات اقلیمی مانع توسعه باغ ها شده که نگران کننده است و موسسه علوم باغبانی با اتکا به دانش و تحقیقات درصدد رفع این مشکل است. وی اضافه کرد: به همین منظور موسسه تحقیقات علوم باغبانی از سال ۱۳۹۳ با هفت پژوهشکده فعالیت خود را آغاز کرد تا کارهای مربوط به تولید دانش، انتقال دانش و آموزش کارشناسان، بهره برداران و مدیران را در عرصه انجام دهد. طاهری افزود : بیش از ۲۰ رویداد مهم علمی ملی طی یک سال ونیم گذشته با موضوع مدیریت باغ ها در شرایط کم آبی و تغییر اقلیم برای آموزش کشاورزان برگزار کردیم تا مقداری از مشکلات آن ها را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای برگزاری این دوره ها عدم افزایش سطح باغات بود که بایستی وضعیت موجود بهبود یابد اینکه یکی دیگر از مشکلات در حوزه باغبانی، نبود بازار مناسب است به طوریکه در بعضی از محصولات همچون سیب، مرکبات، انگور و خرما با مازاد تولید روبرو هستیم. وی با تاکید بر اینکه بایستی مسیر تولید عوض شود تا ضایعات کاهش یابد، گفت: یکی از راهکارها اصلاح عرصه ها و درختان میوه از طریق اصلاح و نوسازی باغات است. رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور افزود: به منظور مدیریت تولید در باغات طرح ویژه باغ های نوآور را در سال جاری اجرا کردیم که در اجرای این طرح ۳۰ باغدار موفق کشور را شناسایی و دلایل موفقیت آن ها مستندسازی شد تا دیگر باغداران بتوانند از دانش و آن ها بهره مند شوند.

لینک خبر روزنامه آرمان میهن (صفحه 6)

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0