• ساعت : ۶:۱۰:۴۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ 
  • تعداد بازدید : 205
  • کد خبر : ۱۱۴۴۰
در رویداد ملی آبیاری زیرسطحی باغ‌ها مطرح شد:
رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی: توسعه فناوری‌های موثر در كاهش مصرف آب و ارتقای بهره‌وری مصرف آن در باغ‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی:
توسعه فناوری‌های موثر در کاهش مصرف آب و ارتقای بهره‌وری مصرف آن در باغ‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم باغبانی، رویداد ملی سامانه‌های آبیاری زیرسطحی باغ‌ها با حضور بیش از ۱۸۰ نفر از محققان، مدیران و کارشناسان باغبانی و بهره‌برداران به‌صورت حضوری و برخط روز شنبه مورخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ در موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور برگزار شد. در این نشست ابتدا آقای دکتر احمد مستعان، مدیردانش و اطلاعات موسسه با اشاره به طرح جامع ارتقای اثربخشی و نفوذ دانش و فناوری در عرصه باغبانی کشور، برگزاری ۱۲ رویداد ملی و منطقه‌ای مسأله‌محور در سال جاری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های محوری موسسه تحقیقات علوم باغبانی در حوزه مدیریت دانش و اطلاعات مطرح نمود. وی همچنین برگزاری رویداد ملی سامانه‌های آبیاری زیرسطحی باغ‌ها را در همین راستا و با هدف معرفی آخرین دستاوردها و فناوری‌های موثر در کاهش مصرف آب در باغ‌های کشور برشمرد.
در نخستین سخنرانی این رویداد آقای دکتر مهدی طاهری رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، به بیان چالش‌های کشور در حوزه مدیریت مصرف آب در بخش باغبانی اشاره نمود و ضرورت سامان‌دهی این عرصه در چارچوب برنامه الگوی کشت باغبانی و ارتقای بهره‌وری مصرف آب را خاطرنشان ساخت. وی همچنین برخی راهکارهای اساسی در این خصوص را تشریح نمود. در ادامه رویداد، آقایان دکتر ناصر صداقتی، عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته و دکتر هرمز عبادی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری به تشریح آخرین یافته‌های تحقیقاتی در زمینه کاربرد سامانه‌های آبیاری زیرسطحی در باغ‌های پسته و مرکبات پرداختند. در بخش بعدی این رویداد شرکت دانش‌بنیان آرتاخه به ارائه آخرین دستاوردهای فناورانه خود در زمینه توسعه فناوری‌های کاربردی و روزآمد در طراحی و ساخت گسیلنده‌های سامانه‌های آبیاری زیرسطحی پرداخت و برخی گزارش‌های میدانی در این زمینه را به صورت زنده برای مخاطبان تشریح کرد.
در خاتمه پس از اجرای بخش پرسش و پاسخ، آقای دکتر طاهری در جمع‌بندی رویداد به ضرورت توجه بیش‌تر برای توسعه فناوری‌های موثر در کاهش مصرف آب و ارتقای بهره‌وری مصرف آن در باغ‌ها به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در شرایط کنونی کشور اشاره نمود و خواستار تشریک مساعی محققان و بخش‌های خصوصی فناور در این زمینه شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0