• ساعت : ۸:۲:۳۵
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 953
  • کد خبر : ۳۳۵۲
سخنرانی مدیران و اساتید دانشگاه در جمع پژوهشگران و تولید كنندگان باغبانی كشور
به گزارش موسسه تحقیقات علوم باغبانی
جناب آقای مهندس طهماسبی معاون محترم وزیر در امور باغبانی، با حضور در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقاتی پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری در جمع پژوهشگران،تولید کنندگان بخش خصوصی، مدیران باغبانی ستادی و استان ها و پژوهشگران مهم ترین موضوعات تحقیقاتی در حوزه محصولات باغی را تشریح نمودند.

جناب آقای مهندس طهماسبی معاون محترم وزیر در امور باغبانی، با حضور در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقاتی پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری در جمع پژوهشگران،تولید کنندگان بخش خصوصی، مدیران باغبانی ستادی و استان ها و پژوهشگران مهم ترین موضوعات تحقیقاتی در حوزه محصولات باغی را تشریح نمودند. ایشان با اشاره به ژرم پلاسم غنی محصولات باغی در کشور، یکی از دلایل تفاوت میانگین تولید در محصولات باغی نسبت به تولیدکنندگان نمونه را بهره وری پایین در استفاده از منابع در اختیار دانست و عنوان نمودند  توجه ویژه به برنامه مدیریت تولید یکی ازمهم ترین راه های افزایش عملکرد کمی و کیفی در محصولات باغی می باشد. از طرفی معرفی ارقام و پایه های سازگار و متحمل به تنش های محیطی شامل سرما، شوری و خشکی به عنوان راهکاری موثر در برابر تغییرات اقلیمی و تضمین کننده تولید در آینده از وظایف عمده تحقیقات باغبانی تاکید نمودند. در ادامه جلسه جناب آقای دکتر ارزانی استاد محترم دانشگاه تربیت مدرس ضمن ابراز خرسندی از نتایج تحقیقات انجام گرفته در پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری درسالیان گذشته تا کنون، توجه ویژه به تجهیز آزمایشگاه ها و ایستگاه های تحقیقاتی و استفاده از فناوری های روز دنیا را راه های پیشرفت و افزایش تولید محصولات باغبانی کشور دانستند.ایشان ضمن اشاره به سابقه تحقیقات و تاثیر آن برافزایش تولید در محصولات کشاورزی توجه به تحقیقات باغبانی پایه در کنار تحقیقات کاربردی را باعث افزایش اثر بخشی وکاهش هزینه های تولید در بخش باغبانی دانستند.

در ادامه جناب آقای دکتر حاجی وند رئیس محترم موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به وظایف اساسی موسسه در چهار حوزه تحقیقات کاربردی، معرفی رقم، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تولید هسته های اولیه سالم در محصولات باغی، مهم ترین برنامه های جاری تحقیقاتی موسسه را تشریح نموده و بر لزوم آموزش و ترویج یافته های تحقیقاتی تاکید نمودند. ایشان تعداد ارقام باغی معرفی شده را از زمان تشکیل موسسه تعداد 17 رقم عنوان نموده وپیش بینی کردند تا انتهای سالجاری این تعداد به بیش از 30 رقم افزایش یابد. همچنین ایشان در راستای تولید هسته های اولیه سالم ارقام باغی به ساخت گلخانه های اسکرین هاوس در محل ستاد موسسه جهت نگهداری هسته های اولیه سالم تولید شده در پژوهشکده ها به عنوان برنامه های در دست اجرای موسسه عنوان نمودند.

تجاری سازی و مالکیت معنوی از مباحث مطرح دیگر در گردهمایی سالیانه پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری بود که با سخنرانی جناب آقای دکتر علیپور معاون محترم دفتر امور فناوری سازمان ادامه یافت. ایشان مطالبی را در خصوص مالکیت معنوی، مزایا و معایب نوآوری باز و بسته، دارایی های معنوی شامل تجربه، خلاقیت ، مهارت و شیوه نامه انتقال و واگذاری دانش فنی، تولید نسل ها، لاین های مقدماتی و ارقام بذور و نهال های اصلاح شده را به حضار ارائه نمودند.

در این مراسم قرارداد واگذاری امتیازبهره برداری عناب رقم ماژان به شرکت رویش سبز رازی با حضور نماینده شرکت، و مسئولین مربوطه رونمایی شد.

در پایان مراسم از پژوهشگران برتر در عرصه تحقیقات و مدیران باغبانی استان ها به عنوان نمایندگان بخش تحقیقات و اجرا با اهدا لوح سپاس قدر دانی به عمل آمد.

 

 
   

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0