• ساعت : ۱۳:۱۳:۵۷
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 335
  • کد خبر : ۳۴۸۷
بازدید معاونت پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی از یكی از مهمترین و بهترین مجموعه‌های جمع‌آوری شده آلبالوی كشور در موسسه تحقیقات علوم باغبانی
دکتر لطفیان معاونت پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی در بازدیدی از پروژه جمع‌آوری ژنوتیپ‌های آلبالو در مشکین دشت کرج در جریان ویژگی‌ها و خصوصیات ژنوتیپ‌های جمع‌آوری شده در این مجموعه قرار گرفتند.
در بازدید انجام شده توسط دکتر لطیفیان معاونت پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی از یکی از مهمترین و بهترین پروژه‌های آلبالوی کشور در ایستگاه تحقیقاتی مشکین دشت کرج دکتر بوذری عضو هیئت علمی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری و مجری طرح چنین بیان داشتند:
قبل از سال 1382 برنامه مشخصی برای اصلاح و معرفی  آلبالو در سطح کشور وجود نداشت. ایران یکی از خاستگا‌های مهم آلبالو در دنیا می‌باشد و این سوال مطرح می گردد که چرا با وجود این همه تنوع در این محصول، رقم معرفی شده بومی در کشور وجود ندارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال پروژه‌ایی در سال۸۴ آغاز شد و از چهارده استان کشور به شکل متمرکز و شش استان غیر متمرکز ژنوتیپ‌های آلبالو جمع آوری گردید. تعداد ژنوتیپ‌های جمع‌آوری شده در حدود 225 ژنوتیپ‌ می باشد و در حدود 180 ژنوتیپ‌ متفاوت در میان آنها وجود داشت و همچنین در حدود 8 ژنوتیپ با منشا هیبرید طبیعی در میان مجموعه جمع آوری شده یافت شد. از ویژگی‌ این ژنوتیپ‌ها می توان به تنوع در میزان  زمان رسیدگی، آنتوسیانین، عملکرد و سایز میوه اشاره کرد. چند ژنوتیپ موجود در این پروژه از لحاظ برخی ویژگی ها در سطح دنیا بی نظیر هستند، یکی از این ویژگی‌های منحصر بفرد ویژگی سهولت در جدا شدن میوه از دم است این خصوصیت امکان برداشت مکانیکی میوه را مهیا می سازد. از آنجا که هزینه های برداشت برای محصولی مانند  گیلاس و آلبالو بسیار هنگفت است، این ویژگی یک خصوصیت بسیار مطلوب برای کاهش این هزینه ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده است. یکی دیگر از خصوصیات ژنوتیپ‌های متمایز در این مجموعه وجود ژنوتیپ‌های با زمان دیررسی بسیار بالاست که زمان رسیدن آنها تا حدود اواسط تابستان نیز طول خواهد کشید.
دکتر بوذری مجری این طرح در انتهای این بازدید ضمن تشکر از مجریان فاز اول پروژه اقایان دکتر گنجی مقدم، دکتر  فرهاد کرمی، مهندس قاسمی، دکتر زرین بال، دکتر قاسم حسنی، دکتر زراعتگر، دکتر احمدی، دکتر جهانی، دکتر مطفری، دکتر درستگار  ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ایی نزدیک بتوان بخشی از این ژنوتیپ‌ها را به عنوان رقم به جامعه باغداری کشور معرفی کرد.

تهیه کننده و مسوول خبر: دکتر مسعود لطیفیان

پایان خبر./

     
     
     

امتیاز :  ۱.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0