• ساعت : ۱۹:۳:۴۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 1530
  • کد خبر : ۳۹۳۵
حضور گسترده موسسه تحقیقات علوم باغبانی در پنجمین جشنواره رقم سازمان تات
در پنجمین جشنواره رقم که به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اختصاص بیش از سی درصد از کل ارقام معرفی شده در این جشنواره حضور پررنگ و چشمگیری از خود به نمایش گذاشت.
 
 

حضور گسترده موسسه تحقیقات علوم باغبانی در پنجمین جشنواره رقم سازمان تات

در پنجمین جشنواره رقم که به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اختصاص بیش از سی درصد از کل ارقام معرفی شده در این جشنواره حضور پررنگ و چشمگیری از خود به نمایش گذاشت.

پنجمین جشنواره رقم، مورخ 9 دی ماه 1399 در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. در این مراسم که با حضور مهندس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر وفابخش معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، مهندس چنگلوایی معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و دکتر حاجی‌وند ریاست موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور و جمعی از  مدیران و رئیسان موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور برگزار شد، موسسه تحقیقات علوم باغبانی با معرفی 15 رقم جدید باغی به عرصه باغبانی کشور، بیش از سی درصد از کل ارقام معرفی شده در این جشنواره را به تنهایی به خود اختصاص داد.
دکتر بازرگان رییس سازمان تات در این جشنواره چنین بیان داشت: در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی  ۸  موسسه تحقیقاتی به صورت مستقیم در زمینه اصلاح ارقام و معرفی ارقام جدید گیاهی فعالیت دارند که البته به این تعداد موسساتی که در زمینه تولید هسته اولیه دامی و آبزیان فعالیت دارند اضافه می شود.
دکتر بازرگان با اشاره به پیشرفت چشمگیر موسسه تحقیقات باغبانی در معرفی ارقام جدید افزود: در دوره اخیر موسسه تحقیقات علوم باغبانی در معرفی ارقام جدید باغی رشد چشمگیری از خود نشان داده، که این پیشرفت قابل تقدیر است.
ریس سازمان تات در ادامه  با بیان این مطلب که توجه به هسته‌های اولیه بذری سهم قابل توجهی در ماموریت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دارد بیان داشت: موضوعاتی از قبیل کمیّت، کیفیت، توجه به طبقات بذری و نفوذ پذیری ارقام به عرصه در معرفی ارقام جدید گیاهی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود : در سال ۹۲ سازمان تات ۱۱ رقم جدید گیاهی به جامعه کشاورزان معرفی کرده است که این عدد امروز به ۴۹ رقم جدید رسیده است و این بیانگر رشد کمی قابل توجه در این زمینه است.
وی ادامه داد:  هم چنین در این میان ارقام جدیدی از شبدر و گل فرزیا ، موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر 18 رقم، موسسه تحقیقات علوم باغبانی 15 رقم، موسسه برنج 1 رقم، چغندر قند 2 رقم و در دیم 5 رقم معرفی خواهند شد.
در ادامه این جلسه از دکتر حاجی‌وند رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اهدای تندیس این دوره از جشنواره از طرف محققان و پژوهشگران موسسه تحقیقات علوم باغبانی قدردانی به عمل آمد.
در پایان برگزاری جشنواره از دکتر نجاتیان از مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان قزوین با معرفی دو رقم جدید انگور مینودر و امین، دکتر دژم‌پور از مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان آذربایجان شرقی با سه رقم جدید زردآلوی جلیل، شانلی و پارسی،  دکتر گنجی مقدم  از مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان خراسان رضوی با معرفی دور رقم جدید گیلاس توس و شاندیز، دکتر سابکی  از مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان بلوچستان (ایرانشهر) با معرفی رقم جدید کُنار با نام پیشین، دکتر زراعتگر از مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان خراسان جنوبی با معرفی دو رقم جدید عناب با نامهای سیوجان و ماژان، دکتر عظیمی از پژوهشکده و گیاهان زینتی با سه رقم جدید گل فریزیا با نام‌های شعله، زرین و سپیده و دکتر محمودزاده از مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان آذربایجان غربی با معرفی دو رقم پایه انگور با نام‌های ناظمیه و اسپوتا با اهدای جوایز و لوح تقدیر، تشکر و قدردانی به عمل آمد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0