• ساعت : ۱۳:۵:۳۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 1023
  • کد خبر : ۵۳۷۴
برگزاری سومین گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات علوم باغبانی كشور

برگزاری سومین گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور

 

سومین گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در تاریخ‌ 13و 14 مرداد ماه بصورت مجازی و در محل سالن گلبرگ ستاد موسسه تحقیقات باغبانی با هدف ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته و برنامه‌ریزی جهت پیشبرد امور و نیل به اهداف کلی موسسه برگزار شد.

در این جلسه دکتر حاجی‌وند رئیس موسسه به ارائه فعالیت‌های انجام شده در موسسه تحقیقات علوم باغبانی از قبیل توسعه ارقام جدید، ایجاد هسته‌های اولیه عاری از ویروس، گسترش پروژه سرشاخه‌کاری در سطح کشور، فعالیت‌های انجام شده در بخش بین الملل و مشارکت با بخش خصوصی پرداختند. در ادامه ایشان برنامه آتی موسسه را مشارکت در طرح‌های کلان، توسعه هسته‌های اولیه عاری از ویروس و نهال سالم، گسترش تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، افزایش فعالیت‌های ترویجی در پژوهشکده‌ها و مراکز، گرنت‌های بین‌المللی مطالعاتی و فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران، تعریف پروژه‌های همکاران با در نظر گرفتن اولویت‌های کلی موسسه، گسترش همکاری با بخش خصوصی و توسعه انتقال ارقام جدید معرفی شده به این بخش، بیان نمودند.

 در ادامه این گردهمایی مهندس برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر امر پژوهش و تحقیق در دنیا،  فعالیت‌های انجام شده در موسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده‌های تابعه طی سال‌های اخیر را مطلوب و درخور قدرانی دانستند. در ادامه ایشان به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی در جهت کاهش فاصله عمیق موجود بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اشاره نمودند. ایشان کشور را نیازمند استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در جهت توسعه و غلبه بر مشکلات ناشی از تغییر اقلیم دانستند.

دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با تاکید بر پیگیری سازمان بر فرآیند همسان‌سازی حقوق اعضای محترم هیئت علمی، به تشریح فعالیت‌های انجام شده در معماری سازمان و اجرای این طرح به صورت پایلوت اشاره داشتند.

سپس آقای دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی، ابلاغ 32 طرح کلان به موسسات تحقیقاتی تابعه، معرفی مجریان طرح‌های کلان و لزوم تغییر فعالیت‌های پژوهشی سازمان از سنتی به روش‌های مدرن را از مهمترین برنا‌مه‌های این سازمان دانستند.

در ادامه این گردهمایی دکتر صالحی جوزانی مدیر کل دفتر امور فناوری، به تشریح نظام نوین نوآوری و فناوری در چارچوب تحقیق برای توسعه پرداختند. سخنران دیگر این گردهمایی دکتر صداقت عضو هیت علمی پژوهشکده پسته موسسه تحقیقات علوم باغبانی با ارائه آمار اقتصادی محصولات باغی، اهمیت اقتصاد در باغبانی و رفع موانع و چالش‌های اقتصادی پیش‌رو را تشریح نمودند.

سپس، جناب آقای دکتر بازرگان معاون وزیر و  رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اهمیت تعریف پروژه‌های تحقیقاتی در قالب طرح‌های کلان را برشمردند، ایشان با اشاره به حساسیت و اهمیت بیشتر تحقیقات باغی نسبت به پژوهش‌های زراعی، بر توجه به امر تغییر اقلیم و لزوم آینده پژوهشی در این حوزه تاکید کردند.

در ادامه این گردهمایی دکتر پناهی معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه نسبت به ارائه گزارش این حوزه پرداخت. در این گزارش اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی، چشم انداز، ماموریت و برنامه‌های محوری موسسه بیان شد. همچنین آخرین آمار مربوط به تعداد اعضاء هیات علمی، پژوهشگران، تعداد پژوهش‌ها و طرح‌ها، خلاصه فعالیت کمیته منتخب هیات ممیزه موسسه و تعداد پرونده‌های ترفیع و ارتقاء بررسی شده طی یک سال اخیر بیان شد، اقدامات فناورانه و دانش بنیان و جلسات مربوط به تدوین فعالیت‌های بهره وری آب در محصولات مختلف باغبانی، یافته‌های شاخص قابل ترویج، برنامه‌های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، فعالیت‌های آموزشی-ترویجی، آمار نشریات ترویجی، اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های دانش کشاورزی، طرح یاوران تولید، و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ارائه شد. در خاتمه گزارش ایشان، برنامه‌های سال جاری موسسه ترسیم گردید و برمشارکت فعال محققان باغبانی در راستای اجرای منظم برنامه‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی تاکید شد.

در این گردهمایی، دکتر موسوی معاون پشتیبانی و برنامه ریزی موسسه، مهمترین اقدامات، برنامه‌ها و راهبردهای معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه را چنین عنوان نمودند:

1- بررسی ساختار تشکیلات و معماری جدید موسسه و برنامه ریزی و سیاستگزاری در این خصوص

2- گزارش وضعیت نیروی انسانی موسسه در سال جاری و سال‌های هدف در افق 1404 و 1409

3- ارائه راهبردها و اقدامات انجام شده و در دست اجرای حوزه منابع انسانی موسسه و پژوهشکده‌های تابعه

4- گزارش منابع و مصارف و اعتبارات و بودجه موسسه در سال 1399

5- ارائه گزارش از وضعیت درآمد اختصاصی موسسه و پژوهشکده‌ها در سال 1399و 1400

6- ارائه گزارش تامین اعتبار اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در مراکز تحقیقات استانها در سال 1399و 1400

7- برنامه ریزی برای تامین اعتبار اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در پژوهشکده‌های تابعه موسسه در سال جاری

8- اهم اقدامات انجام شده در مورد تقویت زیر ساخت‌های پژوهشی موسسه و پژوهشکده‌ها در سال 1399

9- گزارش وضعیت قرارداد‌ها و تفاهم نامه های موسسه در سال‌های 1399 و 1400

10 بررسی وضعیت مستند سازی اموال موسسه و پژوهشکده‌ها در سال 1399

در پایان روز اول این گردهمایی جلسه یادبودی به همت موسسه تحقیقات علوم باغبانی جهت تقدیر و تجلیل از مرحوم مهندس یونس ابراهیمی پدر مرکبات کشور با سخنرانی دکتر اسدی و دکتر حاجی‌وند و پخش کلیپ یادواره ایشان برگزار شد.

لازم به ذکر است که جلسه گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای دومین سال پیاپی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت غیر حضوری و مجازی و طی دو روز برگزار می‌گردد.

 

امتیاز :  ۳.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0