• ساعت : ۱۲:۴۶:۲۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 878
  • کد خبر : ۳۸۴۴
پژوهشکده چای خبر داد
معرفی دو رقم چای با اسامی "كاشف" و "لاهیج" توسط محققان پژوهشكده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی

معرفی دو رقم چای با اسامی "کاشف" و "لاهیج" توسط محققان پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی، در روز چهارشنبه مورخه ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۹ در جلسه کمیته معرفی رقم موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ دو رقم چای با اسامی "کاشف" و "لاهیج" به ثبت رسید.

چای ایرانی در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی توسط مرحوم کاشف السلطنه چایکار وارد ایران شد و این محصول در مناطق چایکاری استان های گیلان و مازندران توسعه پیدا کرد. با گذشت ۱۲۰ سال از عمر محصول چای در ایران، تا کنون ارقام ایرانی از چای در کشور معرفی نشده بود. معرفی دو رقم اخیر از چای که به همت پژوهشگران پژوهشکده چای پس از ۲۰ سال کار مستمر تحقیقاتی به انجام رسید؛ به عنوان اولین ارقام معرفی شده چای داخلی در کشور بوده و کاری بسیار ارزشمند است.

محققان گروه ژنتیک و به نژادی به رهبری آقایان دکتر مهران غلامی و مهندس کوروش فلک رو (رییس گروه ژنتیک و به نژادی پژوهشکده چای) با همکاری سایر محققان گروه های پژوهشی پژوهشکده چای از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸ به مدت حدود ۲۰ سال فعالیت تحقیقاتی در قالب پروژه های مختلف در طرح گزینش کلونی انتخاب بوته های برتر چای در تمامی مناطق چای کاری، موفق به دست یابی ۷۵ ژنوتیپ از چای داخلی شدند که از بین این ژنوتیپ ها، چند ژنوتیپ به عنوان کلون های امیدبخش در دستور کار پژوهشکده برای معرفی رقم از سال ۱۳۹۷ قرار گرفتند. کلون های امیدبخش ۱۰۰ و ۴۴۴ دو ژنوتیپ برتر از مجموعه ژنوتیپ های داخلی بودند که در قالب گزارش معرفی رقم در دستور کار پژوهشکده چای و ستاد موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای بررسی در کمیته معرفی رقم موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال قرار گرفت که پس از بازدیدهای انجام شده، تدوین گزارش رقم و انجام داوری ها، در نهایت در جلسه روز چهارشنبه مورخه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ کمیته معرفی رقم؛ کلون امیدبخش ۱۰۰ به احترام پدر چای ایران مرحوم کاشف السلطنه به نام رقم "کاشف" و کلون امیدبخش ۴۴۴ به دلیل منشا اولیه ژنوتیپ های انتخابی از شهر لاهیجان به نام رقم "لاهیج" ثبت و به جامعه چای کشور معرفی شدند.

ضمن تبریک این موفقیت به تمامی بهره برداران و دست اندرکاران محصول چای کشور؛ امید آن می رود که پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی با همکاری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و بخش خصوصی مرتبط با تکثیر و تولید انبوه محصول؛ در توسعه این ارقام با تولید بیش از شش تن برگ سبز کاملا استاندارد ( یک غنچه و دو برگ در هکتار) و عملکرد کیفی مطلوب اقدام لازم را به انجام رساند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0